Po miesiącu zabawy poskładałem pierwsza scenkę do nauki renderowania i oświetlenia.
Będę wdzięczny za odrobinę konstruktywnej krytyki i porady (zwłaszcza coś bardziej konkretnego niż linki do YT).
Ustawienia renderingu:
Physical (sampler: adaptive, sampling quality: automatic)
Ambiet occlusion
Color Mapping (włączone: exponential)
Global illumination (Interior high, high deuse depth, zmienione Samles: high, włączone: Build Radiosity Maps).
Światło:
Physical sky (sky, sun)
Camera (f/4.0, ISO 200)
Mimo ustawień na full ze ścianami w zacienionych miejscach nadal jest coś nie tak (zwłaszcza przy framudze).
Zmiana w Physical z Automatic na High nieznacznie pomogła w mniej zacienionych miejscach ale bez zmian przy framudze. Wydłużyła też ponad pięciokrotnie czas renderowania więc raczej nie tędy droga.
Przy okazji, już natrafiłem na dwa problemy. Kiedy próbowałem odtworzyć światło przy pomocy Infinite light to znika krajobraz za oknem i nie wiem co zrobić aby cienie było takie łagodne jak te rzucane przez niebo (chodzi o lekkie rozmycie nie i intensywność).
Pomógł: 15 razy Wiek: 51 Dołączył: 21 Maj 2015 Posty: 195 Skąd: SJZ
Wysłany: 2017-01-23, 19:53
1. Po co używasz fizycznego silnika ? skoro w scenie nie masz niczego co by takowego wymagało.
2. Te ciemne miejsca w rogach to najprawdopodobniej AO (wyłącz na chwilę i sprawdź). Jeśli to AO i masz szum to zwiększ ilość próbek lub zmniejsz kontrast (%)
3. Jeśli Infinite light kasuje Ci obrazek za oknem to wyłącz jego widoczność (w opcjach lub tag'iem).
Niestety (lub "na szczęście" ) nie pracuje z silnikiem c4d już caaałe lata więc trochę strzelam na pałę .
1. Po co używasz fizycznego silnika ? skoro w scenie nie masz niczego co by takowego wymagało.
2. Te ciemne miejsca w rogach to najprawdopodobniej AO (wyłącz na chwilę i sprawdź). Jeśli to AO i masz szum to zwiększ ilość próbek lub zmniejsz kontrast (%)
3. Jeśli Infinite light kasuje Ci obrazek za oknem to wyłącz jego widoczność (w opcjach lub tag'iem).
Niestety (lub "na szczęście" ) nie pracuje z silnikiem c4d już caaałe lata więc trochę strzelam na pałę .
1. Z fizycznego mam ustawienia światła (tak było w tutiorialu) i czytałem, ze tak jest lepsza jakość. Dlatego prosiłem o ewentualne porady bez linków do YT abym wiedział po co mi to.
2. Bez AO wychodzi płasko, zwłaszcza fotel (przypominam, że narazie nie mam za dużo pojęcia o tym co robię). Jego brak nie wpływa na to obok okna ani na ścianie (poza narożnikami z czym mniej więcej wiem jak sobie poradzić). Kontrast zmniejszyłem (zapomniałem napisać). Próbki w AO są niedostępne przy włączonym Physical.
3. Pod tagiem jest sporo możliwych widoczności do wyłączenia, nie mam pojęcia co może być potrzebne (wyłączyłem wszystko i nic). W złączniku screen, jak to wygląda.
Nie mogę zatem nie zapytać, do czego w takim razie używa się Physical i przy czym jest wymagany?
Render w C4D jest aż tak kiepski, że mam dać sobie spokój czy daje radę? Będę się zajmował głównie wizualizacjami wnętrz i trochę modeli jako pomoc przy okładkach, które robię od czasu do czasu. Czeka mnie spory wydatek na C4D wiec chciałem na początku zaoszczędzić na V-Ray.
Kilka ewentualnych porad dla początkującego też jest mile widzianych.
Pomógł: 15 razy Wiek: 51 Dołączył: 21 Maj 2015 Posty: 195 Skąd: SJZ
Wysłany: 2017-01-23, 21:25
Fizycznego silnika używasz jak chcesz wydobyć wszystko ze specyficznych materiałów (szkło, sss,...) i to głównie na zbliżeniach. Moim zdaniem, przy wizkach, to masochizm tym bardziej że ta Maxonowa fizyka z faktyczną ma niewiele wspólnego (nie ten model materiałów). To długi temat i... chyba zbędny.
cyt."Nie widzę żadnych "próbek" w ustawieniach AO." - Istotnie, to można ustawić tylko w standardowym silniku (daje większe możliwości w tym temacie). W fizycznym masz tylko ilość podziałów.
Tag... Masz tam opcję Seen by Camera (widoczne w kamerze) która powinna wyłączyć widoczność światła bez wyłączania jego oddziaływania. Same cienie (miękkie) ustawisz opcją "Shadow" w ustawieniach światła.
I na koniec... czy warto w ogóle poznawać silniki c4d... W tej chwili (oczywiście, moim zdaniem) absolutnie nie, bo:
1. Jest straszliwie wolny (co przekłada się na konkretne rachunki za prąd)
2. Uzyskiwane efekty są tak sztuczne że wyczarowanie czegoś co choć odrobinę zbliży się do realu wymaga wielu eksperymentów i poświęcenia znacznie więcej czasu niż u konkurencji
3. W sytuacjach stresowych (szybki projekt) staje się irytujący kiedy przyjdzie Ci czekać całą noc na wyniki pracy którą musisz oddać rano.
W tej chwili proponuję zainteresować się Coron'ą (można za darmo testować, do woli i bez ograniczeń) lub (niestety $) zainwestować w V-Ray'a. Są i inne silniki ale ich wybór to już kwestie nie tyle potrzeb co gustów więc musiałbyś sobie sam poeksperymentować.
Fizycznego silnika używasz jak chcesz wydobyć wszystko ze specyficznych materiałów (szkło, sss,...) i to głównie na zbliżeniach. Moim zdaniem, przy wizkach, to masochizm tym bardziej że ta Maxonowa fizyka z faktyczną ma niewiele wspólnego (nie ten model materiałów). To długi temat i... chyba zbędny.
cyt."Nie widzę żadnych "próbek" w ustawieniach AO." - Istotnie, to można ustawić tylko w standardowym silniku (daje większe możliwości w tym temacie). W fizycznym masz tylko ilość podziałów.
Tag... Masz tam opcję Seen by Camera (widoczne w kamerze) która powinna wyłączyć widoczność światła bez wyłączania jego oddziaływania. Same cienie (miękkie) ustawisz opcją "Shadow" w ustawieniach światła.
I na koniec... czy warto w ogóle poznawać silniki c4d... W tej chwili (oczywiście, moim zdaniem) absolutnie nie, bo:
1. Jest straszliwie wolny (co przekłada się na konkretne rachunki za prąd)
2. Uzyskiwane efekty są tak sztuczne że wyczarowanie czegoś co choć odrobinę zbliży się do realu wymaga wielu eksperymentów i poświęcenia znacznie więcej czasu niż u konkurencji
3. W sytuacjach stresowych (szybki projekt) staje się irytujący kiedy przyjdzie Ci czekać całą noc na wyniki pracy którą musisz oddać rano.
W tej chwili proponuję zainteresować się Coron'ą (można za darmo testować, do woli i bez ograniczeń) lub (niestety $) zainwestować w V-Ray'a. Są i inne silniki ale ich wybór to już kwestie nie tyle potrzeb co gustów więc musiałbyś sobie sam poeksperymentować.
Wyłączenie Seen by Camera niczego nie zmienia ale okazało się, że widoczek za oknem pojawia się przy włączonym Global Illumination (nie wiem czy tak po prostu jest czy jednak coś w ustawieniach dalej szukać).
Dodam jeszcze, ze w oknie jest szyba. Może to ma znaczenie.
Zmiana na soft zamiast lekko zmiękczyć kontury totalnie bluruje cień, który traci swoje kontury. Tworzą się tez dziwne światła na krawędziach ściana/sufit i futryna/podłoga oraz na metalowej ramie fotela. Cień na ścianie tez jest zwalony. Zdecydowanie nie tędy droga.
Cienie w narożnikach zmniejszyłem zmieniając gradient w AO.
Rezygnacja z Physics i możliwość regulacji światła camerą wymusiła zastosowanie dodatkowego oświetlenia. Doświetliłem scenę Omni bez cienia.
Regulując jasność i miejsce tego dodatkowego światła uzyskałem mniej więcej taki sam efekt (choć cień wciąż nie ten) ale jakieś dziwne rzeczy dzieją się na dolnej, zacienionej części fotela. Podłoga też kiepsko wyszła i krawędzie szyby straciły swój urok.
Silnik prościutki więc i czasu przy nim nie stracisz a konwerterem spokojnie przemielisz sceny z c4d (oczywiście +-). Dodam tylko iż to progresywny silnik (path tracing) więc musisz mu dać trochę czasu by zobaczyć pożądane efekty (warto pobawić się funkcją denoising w prefsach) ale i tak będzie znaaacznie szybciej niż z silniczkiem c4d.
Finalnie zapewne będzie znacznie tańszy niż V-Ray a może akurat Ci siądzie .
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum